VRANOVSKÁ PŘEHRADA 90 závěrečné shrnutí projektu

Destinační společnost ZnojmoRegion, která zastřešuje cestovní ruch turistické oblasti Znojemsko a Podyjí, se rozhodla v roce 2024 zorganizovat rozsáhlý projekt na podporu cestovního ruchu Vranovska. Právě v tomto roce totiž Vodní dílo Vranov (přezdívané „Moravský Jadran“) oslavilo 90 let od své dostavby a zahájení vodohospodářské, energetické, ale i rekreační funkce. Vranovská přehrada se za tu dobu stala jednou z nejvyhledávanějších rekreačních oblastí jižní Moravy.


MIMOŘÁDNÉ PARTNERSTVÍ I PROGRAM

S přípravami projektu, přesvědčováním partnerů a domlouváním spolupráce se začalo už na jaře 2023. A právě díky včasnému zahájení se podařilo získat řadu významných partnerů, jejichž ochota a míra zapojení překvapila i samotného organizátora akce. Považte sami: aktivní spolupráci v rámci projektu poskytlo Povodí Moravy, Vodárenská A. S., společnost E.ON, ale i národní instituce jako Správa národního parku Podyjí nebo objekty Národního památkového ústavu: Hrad Bítov a Zámek Vranov nad Dyjí! 

Celkem se do projektu podařilo získat 21 partnerů z řad měst a obcí, soukromých podnikatelských subjektů, neziskových a příspěvkových organizací i výše uvedené významné instituce. Společně nabídli velmi pestrý program na 23 místech v okolí Vranovské přehrady, vybudovali informační panely v terénu, zorganizovali výstavy a přednášky, posílili své vlastní průvodcovské služby a také uspořádali řadu speciálních aktivit. Kalendář akcí u Vranovské přehrady tak během sezóny nabídl neuvěřitelných 215 akcí! Nechyběly mezi nimi vstupy zdarma nebo se slevou, komentované prohlídky a exkurze (a to i do míst, která nejsou veřejnosti běžně přístupná), přednášky, výstavy a promítání dobových dokumentů, hudební a kulturní akce, sportovní i adrenalinové akce, gastronomické a pivní zážitky, atrakce a programy pro rodiny s dětmi a vůbec aktivity pro všechny generace, a to na zemi, ve vodě i ve vzduchu… 


MINIMUM FINANCÍ 

Podstatné je, že veškeré uvedené aktivity zorganizovali všichni partneři na své vlastní náklady! Destinační společnost ZnojmoRegion je totiž neziskovým spolkem s minimálními finančními možnostmi, a dotaci z Jihomoravského kraje na projekt získala ani ne v poloviční výši, než žádala… A tak se finance, které pak ZnojmoRegion doplnil ještě z vlastního rozpočtu a z další úspěšně získané dotace, soustředily výlučně na marketing a zajištění nezbytných tiskovin. Celkově se podařilo vše zrealizovat s rozpočtem jen 270.000 Kč! 


TERMÍNY I S PRODLOUŽENÍM 

Oslavy 90 let Vranovské přehrady byly původně plánovány od konce května do konce října. Záměrnou snahou bylo prodloužení zdejší sezóny, která se běžně soustředila na letní dovolenou u vody od června max. do září. Oficiální tisková konference s doprovodným zážitkovým programem pro zástupce médií proběhla přímo na Vranovské pláži 14. května. Slavnostní „Zahajovací víkend“ pak 25.–26. května. Nabídka akcí i zážitků u Vranovské přehrady byla nakonec prodloužena až do 3. listopadu 2024. Do hry totiž vstoupilo mimořádně hezké počasí, prodloužený víkend se státním svátkem, díky kterému ohlásily i hrady, zámky, muzea a další turistické cíle prodloužení své vlastní návštěvnické sezóny. A stranou nezůstaly ani sezónní ubytovací a gastronomické provozy, které toho také rády využily. Ve čtvrtek 5. prosince 2024 se pak všechny subjekty zapojené pro projektu sešly na společném závěrečném vyhodnocení a zároveň vylosovaly 3 výherce Velké soutěže o dovolenou. 


HRAVĚ A S ODMĚNAMI 

Velká soutěž o 3 dovolené u Vranovské přehrady s ubytovacími poukazy, dárky a vouchery na zážitky či volné vstupy se tak u 3 výherců stala vítaným vánočním dárkem. Ceny v celkové hodnotě 51.477 Kč přitom věnovali právě zapojení partneři projektu a nechyběl mezi nimi např. soukromý let horkovzdušným balónem v hodnotě 20.000 Kč od společnosti E.ON. Podmínkou zařazení do soutěže bylo nasbírání min. 9 různých razítek do Vranovského turistického pasu a vyplnění svých kontaktních údajů. Na výběr přitom bylo ze 16 „razítkovacích míst“ v okolí Vranovské přehrady. Kdo nasbíral 9 razítek, ale nechtěl poskytnout kontakt a zařadit se do slosování ve Velké soutěži, získal alespoň originální dárkový předmět: Vranovské PEXESO, které nechal ZnojmoRegion vytisknout speciálně k této příležitosti. To se nedalo nikde jinde získat a ani koupit. Cílem ZnojmoRegionu bylo touto hravou formou motivovat k návštěvě více míst v oblasti a rozprostřít turistický ruch do celého Vranovska, a to i na méně známá a navštěvovaná místa.


TIŠTĚNÁ I ON-LINE PROPAGACE 

K tomu, aby se turisté a návštěvníci Vranovska dobře orientovali a měli přehled o všech akcích, aktivitách a zapojených místech, vydal ZnojmoRegion hned několik tištěných materiálů. Už na jarních veletrzích cestovního ruchu představil „Veletržní leták“ se základními informacemi o projektu a přehlednou mapou s vyznačením zapojených míst. Doplnil ho pak Vranovským PEXESEM vytištěným na kvalitním křídovém papíře a také Vranovským turistickým pasem pro sběr razítek. Ten musel být pro velký zájem dokonce dotištěn, a to už v červenci 2024. Pro regionální informační centra, recepce ubytovacích zařízení nebo pokladny restaurací a památek přímo v místě vyrobil plakát s QR kódem odkazujícím na nový web www.vranovskaprehrada90.cz. A právě ten se stal středobodem všech informací a aktualit.

Nový webový portál vytvořila destinační společnost ZnojmoRegion už z kraje roku 2024 a ještě před zahájením projektu na něm spustila možnost registrace do elektronického newsletteru pro odběr aktuálních novinek z Vranovska. Tímto způsobem zahájila sběr cílených kontaktů k dalšímu marketingovému využití, který pak ještě doplnila o kontakty z odevzdaných Vranovských turistických pasů.

Web nabízel kompletní informace o projektu a partnerech, o Vranovském turistickém pasu a Velké soutěži, o všech místech, kde se něco děje, o všech akcích a aktivitách, ale také o výletních trasách v okolí přehrady. Ty ZnojmoRegion vytipoval tak, aby si každý našel tu svou – v nabídce totiž bylo 6 tras pro pěší, 4 hledačky (výlety s hledáním úkolů nejen pro rodiny s dětmi), 6 cyklotras (i s info o náročnosti a jízdními řády cyklobusů), 1 mototrasa pro motorkáře, 2 kočárkové trasy pro malá kolečka a také 1 udržitelný turistický okruh společnosti E.ON v rámci projektu „Turistika beze stop“. Všechny trasy byly navíc doplněny interaktivními mapami s navigací! Důležité je ovšem také to, že všechny místa, akce i trasy byly systémově provázány s kmenovým webovým portálem turistické oblasti Znojemsko a Podyjí www.znojmoregion.cz, takže obohacují on-line propagaci Vranovska s dlouhodobým efektem.


UNIKÁTNÍ FOTO/VIDEO ARCHIV

Další jedinečností webu www.vranovskaprehrada90.cz je zcela unikátní archivní galerie zahrnující 11 videí a archivních filmových dokumentů, 5 knih o historii Vranovské přehrady a Vranova nad Dyjí a neuvěřitelných 468!!! fotografií a dobových pohlednic (historických archivních i novodobých srovnávajících stejné místo „před a po“ výstavbě přehrady). Všechny fotografie byly navíc doplněny informačně hodnotnými popiskami ve stylu „fotopříběhů“... Právě shromáždění takto rozsáhlého foto/video archivu na jednom místě (včetně digitalizace historických dobových snímků) a poskytnutí těchto cenných materiálů k propagaci i všem zapojeným partnerům, bylo hodnoceno jako jeden z nejužitečnějších výstupů projektu.


ZÁSADNÍ ROLE ORGANIZÁTORA 

ZnojmoRegion zastával od počátku hlavní roli organizátora a koordinátora celého projektu. Jeho aktivity zahrnovaly vytipování vhodných partnerů, jejich přesvědčení ke spolupráci a vzájemnou koordinaci jejich nabídky; počáteční zadání a vysoutěžení loga i návrh grafiky a jednotného vizuálního stylu projektu; vydání všech tiskových materiálů i jejich distribuci do území; výstavbu a kontinuální správu nového webu; sběr dobových fotografií/videí a vybudování virtuálního archivu; součinnost při přípravě výstav a informačních panelů v terénu; propagaci projektu na veletrzích cestovního ruchu, konferencích, festivalech a dalších akcích; samozřejmě i veškerou mediální propagaci v tištěných i on-line médiích, v rozhlase a TV či na sociálních sítích (a to vč. PR a placených reklamních kampaní). Destinační společnost byla také organizátorem oficiální tiskové konference, zahajovacího víkendu i závěrečného vyhodnocení projektu a vylosování výherců. 

Ke zvýšení mediálního dosahu využil ZnojmoRegion také vlastní press-trip pro vybrané zástupce médií ze Slovenska, který zorganizoval v květnu ve spolupráci se zahraničním zastoupením CzechTourismu. Jednoznačným přínosem projektu pro samotný ZnojmoRegion bylo zlepšení spolupráce s regionálními médií. Téma, které pro ně bylo velmi aktuální a zajímavé, navíc s dostatkem doprovodných fotografií, totiž začaly přebírat redakce, které pravidelně publikovaly tipy na akce či výlety v okolí Vranovské přehrady, aniž by šlo o placenou inzerci. Tím došlo nejen k úspoře již tak napnutého rozpočtu, ale hlavně k navázání dlouhodobé mediální spolupráce, ze které destinační společnost těží i po skončení projektu.


PŘÍNOS REGIONU 

Na základě zpětné vazby od zapojených partnerů projektu i od samotných návštěvníků Vranovska, je celý projekt VRANOVSKÁ PŘEHRADA 90 velmi kladně hodnocen v očích odborné i laické veřejnosti. Potěšující je zejména fakt, že skutečně došlo k prodloužení sezóny na Vranovsku a že zájem o akce a návštěvu (i opakovanou) byl vyvolán nejen u turistů, ale i u místních občanů. Došlo také ke zvýšení prestiže a povědomí o činnostech destinační společnosti ZnojmoRegion, která na přelomu let 2017/2018 začínala doslova od nuly.

Za celým projektem však stojí i vyšší cíle. Oblast Vranovska je totiž ve strategii Jihomoravského kraje zařazena mezi „hospodářsky znevýhodněná území“ a právě cestovní ruch je zde jedním z ekonomicky nejpřínosnějších podnikatelských odvětví. Snaha o zviditelnění Vranovska a upozornění na fakt, že zdejší turistická nabídka i služby dosahují už velmi vysoké úrovně, tak mohla oblasti výrazně pomoci. Výhodou je také to, že turistické cíle a služby zde mají poměrně hustou koncentraci na relativně malém území. ZnojmoRegion chtěl vyvolat zájem veřejnosti o tuto lokalitu a motivovat ji k osobní návštěvě a prodloužení délky pobytu. Současně se snažil o vzájemné propojení jednotlivých subjektů cestovního ruchu z Vranovska a nastavení jejich vzájemné komunikace a kooperace i v dalších letech. 

S finanční podporou od Jihomoravského kraje a aktivním zapojením všech uvedených partnerů se to nepochybně v roce 2024 podařilo. O významu a smysluplnosti projektu svědčí také fakt, že záštitu nad celým projektem převzal hejtman Jihomoravského kraje, Mgr. Jan Grolich, stejně jako Mgr. Tomáš Třetina, senátor za Znojemsko, a také Ing. Lubomír Vedra, starosta městyse Vranov nad Dyjí. 

Přílohy

ZnojmoRegion, z. s.

Obroková 1/12 (sídlo)
Obroková 2/10 (kancelář)
669 02 Znojmo